Dobře fungující MHD je pro větší města nezbytná

22. ledna 2008 v 15:14 | 672 |  Tiskové zprávy DSZO
22.1.2008 - Dobře fungující MHD je pro větší města nezbytná
Dopravní podniky ve městech, kde jezdí tramvaje, mohou nabídnout cestujícím zpravidla o něco vyšší rychlost přepravy. Tramvaje mají obvykle na vozovce vyhrazeno samostatné drážní těleso, takže nemusí stát před křižovatkami v kolonách s ostatními osobními automobily. Je možná nějaké preference městské hromadné dopravy také v případě trolejbusů a autobusů? To bylo téma, o kterém v těchto dnech Dopravní společnost Zlín - Otrokovice (DSZO) hovořila s náměstkem primátorky Zlína Ing. Miroslavem Šenkýřem.

Auta stojí, tramvaje jedou. Ale ve Zlíně: auta stojí, a trolejbusy či autobusy MHD - stojí také! Není šance, aby lidé, kteří dají při svém přemísťování ve městě přednost ekologicky šetrnější městské hromadné dopravě místo osobnímu automobilu, měli také nějakou výhodu v podobě přednosti vozidel MHD či vyhrazených jízdních pruhů?
Nevidím mnoho možností, kde by se dal ve Zlíně vymezit zcela samostatný jízdní pruh pro hromadnou dopravu. Určitou možnost bych ale v centru Zlína viděl. Nebylo by příliš obtížné vytvořit samostatný souvislý jízdní pruh pro hromadnou dopravu (nejen MHD, ale i autobusy příměstské a meziměstské dopravy) v Dlouhé ulici od křižovatky s Vodní, s odbočením doprava na křižovatce u Městského divadla, přes zastávku Náměstí Míru, dál rovně na zastávku Náměstí Práce, až po křižovatku s Březnickou ulicí. Předpokladem takového řešení je však celková změna dopravního skeletu v centru Zlína. Takové úvahy jsou zde již několik let, ale jejich realizace se odsunula výstavbou obchodního centra Zlaté jablko s nutností přístupu stavebních mechanismů k tomuto objektu.

Problém by ale vznikl na křižovatce třídy Tomáše Bati s Gahurovou ulicí, kde značný počet automobilů odbočuje doprava směrem na Jižní Svahy...
Toto odbočování vozidel doprava mimo autobusů a trolejbusů by se muselo vyloučit. Z východní strany města by byla běžná doprava odkloněna na Dlouhou ulici a na Jižní Svahy by se dostávala nejspíše průjezdem Vodní ulicí.

A co preference vozidel MHD na světelně řízených křižovatkách? Dnešní technika umožňuje, aby počítač, kterým je řízeno přepínání světelné signalizace, zaregistroval, že z některé strany přijíždí vozidlo MHD, a umožnil tomuto směru rychlejší přepnutí na zelenou.
Ve Zlíně, kde téměř mezi každými dvěma světelně řízenými křižovatkami je umístěna zastávka a kde v centru křižovatkou v každém cyklu světelné signalizace projíždí vozidlo MHD, by takové řešení velkým přínosem nebylo. Viděl bych ale jinou možnost: dát řidiči trolejbusu nebo autobusu dálkovým přenosem dat signál, ve kterém okamžiku se má rozjet ze zastávky, aby už na nejbližší křižovatce nemusel zastavoval a projel přímo na zelenou. Bylo by lepší, kdyby vozidla MHD raději o něco déle stála s otevřenými dveřmi v prostoru zastávky než v řadě aut na červenou před křižovatkou. O tomto řešení se uvažuje.

Neskončí všechny tyto náměty na tom, že pro jejich realizaci nebudou peníze? Z některých statistických ukazatelů vyplývá, že dotace města na provoz MHD jsou ve Zlíně jedny z nejnižších v celé republice.
Musím bohužel konstatovat, že celá oblast dopravy - včetně MHD - je ve Zlíně v posledních letech silně podfinancována. Jsem přesvědčen, že do řešení dopravních problémů města by mělo jít více peněz. I proto, abychom byli schopni dofinancovat projekty, na které máme šanci získat významné dotace ze státních nebo evropských fondů. Přitom dotace mohou činit až 75 procent z celkových investičních nákladů, což je velmi výhodné. Současná politická reprezentace ve Zlíně má však jako kolektivní orgán jiné priority než dopravu.


Náměstek primátorky Zlína Ing. Miroslav Šenkýř (foto Vojtěch Cekota)
Takže MHD zůstává na okraji zájmu zastupitelů a ve Zlíně jen tak přežívá?
To rozhodně ne. Mohu se zmínit například o rozsáhlé obnově a modernizaci vozového parku DSZO v posledních letech. Zlínská MHD má vysoké procento nízkopodlažních vozidel, koženkové sedačky jsou nahrazovány čalouněnými, snižuje se hlučnost, zlepšuje se vytápění, nové trolejbusy mají pomocný naftový agregát, který jim umožňuje pokračovat v jízdě i při výpadku proudu nebo zajíždět do okrajových částí města, kde by se nevyplatilo budovat trakční vedení. Město se v loňském roce postaralo o rekonstrukci nástupní hrany pěti zastávek v centru Zlína, kde zůstává při nastupování cestujících mezi podlahou vozidla a chodníkem jen velmi malá mezera a minimální výškový rozdíl. To nejvíc vítají starší a zdravotně postižení lidé. Místo nevzhledných plechových přístřešků se na většině zastávek objevily prosklené konstrukce moderního designu. Není to samozřejmost, že cestující získávají na frekventovaných zastávkách aktuální informace o odjezdech spojů prostřednictvím elektronického informačního systému...

Má město nějakou vizi, jak by se městská hromadná doprava měla dál rozvíjet?
Jestli máte na mysli nějaký schválený dokument v papírových deskách, tak nikoli. Ale řada konkrétních námětů na další rozvoj MHD je k dispozici. Zdůrazňuji, že MHD měla, má a bude mít v každém větším městě své místo. Dokonce i v Americe. MHD má zajistit přístupnost města pro všechny, i pro lidi, kteří nemají možnost použít osobní automobil. Ostatně město nebude mít nikdy prostor, aby v něm všichni mohli zaparkovat u dveří instituce či prodejny, do které mají namířeno. I kdyby se vybudovaly velmi široké cesty, brzy se také zaplní. Ve Zlíně máme i zcela konkrétní záměry, k nimž patří vybudování silnice mezi průmyslovou zónou a Lužkovicemi a zavedení MHD do této městské části. Zvažujeme možnost prodloužení MHD z Příluků až do Želechovic. Autobusy MHD by mohly zajíždět také do čtvrti U Majáku. Dalším záměrem je úprava komunikace podél lesa a přeložení jednoho směru trolejbusové linky ke gymnáziu na Lesní čtvrti, aby se studenti dostali do větší blízkosti školy. Diskutujeme o vybudování nové točny trolejbusů v Loukách v blízkosti nákupního centra OBI. MHD se rozhodně bude snažit uspokojit poptávku občanů po cestování na území města a být k dispozici na potřebné úrovni všude tam, kde o ni bude dostatečný zájem.
 


Komentáře

1 MIGA GASON | E-mail | Web | 22. ledna 2008 v 22:17 | Reagovat

672: Promiň, ale myslím, že kopírování článků z oficiálních stránek DSZO není zrovna nejlepší taktika blogu. Navíc porušuje autorská práva. Chápu ale, že např. nemáš čas nebo možnost neco vymýšlet.

2 672 | E-mail | Web | 23. ledna 2008 v 9:07 | Reagovat

Vždyť jsou to tiskové zprávy, ne?

3 MIGA GASON | E-mail | Web | 23. ledna 2008 v 16:00 | Reagovat

Ale někdo je musel napsat... ;-)

4 672 | E-mail | Web | 23. ledna 2008 v 19:43 | Reagovat

Teď nevím, jestli DSZO něco udělá a někdo si to dá do svých novin nebo jestli to někdo udělá a DSZO si to tam dá...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama