Leden 2008

340 přišla o CVR

31. ledna 2008 v 16:04 | 672 |  Reklamy vozů MHD
340 přišla o svoji CVR na HITACHI. Pojďmě si připomenout jak vypadala s reklamou...
A nyní již bez reklamy

Pololetní focení 31.1.2008

31. ledna 2008 v 15:53 | 672 |  Aktuální foto
Takže jsem se dnes vydal na "pololetní focení", protože v noci trochu sprchlo tak nejsou fotky moc dobré, ale posuďte sami.
341 2x na Slunečné
Tak to je vše a školákům přeju hodně úspěchů v dalším pololetí.

Dobře fungující MHD je pro větší města nezbytná

22. ledna 2008 v 15:14 | 672 |  Tiskové zprávy DSZO
22.1.2008 - Dobře fungující MHD je pro větší města nezbytná
Dopravní podniky ve městech, kde jezdí tramvaje, mohou nabídnout cestujícím zpravidla o něco vyšší rychlost přepravy. Tramvaje mají obvykle na vozovce vyhrazeno samostatné drážní těleso, takže nemusí stát před křižovatkami v kolonách s ostatními osobními automobily. Je možná nějaké preference městské hromadné dopravy také v případě trolejbusů a autobusů? To bylo téma, o kterém v těchto dnech Dopravní společnost Zlín - Otrokovice (DSZO) hovořila s náměstkem primátorky Zlína Ing. Miroslavem Šenkýřem.

Auta stojí, tramvaje jedou. Ale ve Zlíně: auta stojí, a trolejbusy či autobusy MHD - stojí také! Není šance, aby lidé, kteří dají při svém přemísťování ve městě přednost ekologicky šetrnější městské hromadné dopravě místo osobnímu automobilu, měli také nějakou výhodu v podobě přednosti vozidel MHD či vyhrazených jízdních pruhů?
Nevidím mnoho možností, kde by se dal ve Zlíně vymezit zcela samostatný jízdní pruh pro hromadnou dopravu. Určitou možnost bych ale v centru Zlína viděl. Nebylo by příliš obtížné vytvořit samostatný souvislý jízdní pruh pro hromadnou dopravu (nejen MHD, ale i autobusy příměstské a meziměstské dopravy) v Dlouhé ulici od křižovatky s Vodní, s odbočením doprava na křižovatce u Městského divadla, přes zastávku Náměstí Míru, dál rovně na zastávku Náměstí Práce, až po křižovatku s Březnickou ulicí. Předpokladem takového řešení je však celková změna dopravního skeletu v centru Zlína. Takové úvahy jsou zde již několik let, ale jejich realizace se odsunula výstavbou obchodního centra Zlaté jablko s nutností přístupu stavebních mechanismů k tomuto objektu.

Problém by ale vznikl na křižovatce třídy Tomáše Bati s Gahurovou ulicí, kde značný počet automobilů odbočuje doprava směrem na Jižní Svahy...
Toto odbočování vozidel doprava mimo autobusů a trolejbusů by se muselo vyloučit. Z východní strany města by byla běžná doprava odkloněna na Dlouhou ulici a na Jižní Svahy by se dostávala nejspíše průjezdem Vodní ulicí.

A co preference vozidel MHD na světelně řízených křižovatkách? Dnešní technika umožňuje, aby počítač, kterým je řízeno přepínání světelné signalizace, zaregistroval, že z některé strany přijíždí vozidlo MHD, a umožnil tomuto směru rychlejší přepnutí na zelenou.
Ve Zlíně, kde téměř mezi každými dvěma světelně řízenými křižovatkami je umístěna zastávka a kde v centru křižovatkou v každém cyklu světelné signalizace projíždí vozidlo MHD, by takové řešení velkým přínosem nebylo. Viděl bych ale jinou možnost: dát řidiči trolejbusu nebo autobusu dálkovým přenosem dat signál, ve kterém okamžiku se má rozjet ze zastávky, aby už na nejbližší křižovatce nemusel zastavoval a projel přímo na zelenou. Bylo by lepší, kdyby vozidla MHD raději o něco déle stála s otevřenými dveřmi v prostoru zastávky než v řadě aut na červenou před křižovatkou. O tomto řešení se uvažuje.

Neskončí všechny tyto náměty na tom, že pro jejich realizaci nebudou peníze? Z některých statistických ukazatelů vyplývá, že dotace města na provoz MHD jsou ve Zlíně jedny z nejnižších v celé republice.
Musím bohužel konstatovat, že celá oblast dopravy - včetně MHD - je ve Zlíně v posledních letech silně podfinancována. Jsem přesvědčen, že do řešení dopravních problémů města by mělo jít více peněz. I proto, abychom byli schopni dofinancovat projekty, na které máme šanci získat významné dotace ze státních nebo evropských fondů. Přitom dotace mohou činit až 75 procent z celkových investičních nákladů, což je velmi výhodné. Současná politická reprezentace ve Zlíně má však jako kolektivní orgán jiné priority než dopravu.


Náměstek primátorky Zlína Ing. Miroslav Šenkýř (foto Vojtěch Cekota)
Takže MHD zůstává na okraji zájmu zastupitelů a ve Zlíně jen tak přežívá?
To rozhodně ne. Mohu se zmínit například o rozsáhlé obnově a modernizaci vozového parku DSZO v posledních letech. Zlínská MHD má vysoké procento nízkopodlažních vozidel, koženkové sedačky jsou nahrazovány čalouněnými, snižuje se hlučnost, zlepšuje se vytápění, nové trolejbusy mají pomocný naftový agregát, který jim umožňuje pokračovat v jízdě i při výpadku proudu nebo zajíždět do okrajových částí města, kde by se nevyplatilo budovat trakční vedení. Město se v loňském roce postaralo o rekonstrukci nástupní hrany pěti zastávek v centru Zlína, kde zůstává při nastupování cestujících mezi podlahou vozidla a chodníkem jen velmi malá mezera a minimální výškový rozdíl. To nejvíc vítají starší a zdravotně postižení lidé. Místo nevzhledných plechových přístřešků se na většině zastávek objevily prosklené konstrukce moderního designu. Není to samozřejmost, že cestující získávají na frekventovaných zastávkách aktuální informace o odjezdech spojů prostřednictvím elektronického informačního systému...

Má město nějakou vizi, jak by se městská hromadná doprava měla dál rozvíjet?
Jestli máte na mysli nějaký schválený dokument v papírových deskách, tak nikoli. Ale řada konkrétních námětů na další rozvoj MHD je k dispozici. Zdůrazňuji, že MHD měla, má a bude mít v každém větším městě své místo. Dokonce i v Americe. MHD má zajistit přístupnost města pro všechny, i pro lidi, kteří nemají možnost použít osobní automobil. Ostatně město nebude mít nikdy prostor, aby v něm všichni mohli zaparkovat u dveří instituce či prodejny, do které mají namířeno. I kdyby se vybudovaly velmi široké cesty, brzy se také zaplní. Ve Zlíně máme i zcela konkrétní záměry, k nimž patří vybudování silnice mezi průmyslovou zónou a Lužkovicemi a zavedení MHD do této městské části. Zvažujeme možnost prodloužení MHD z Příluků až do Želechovic. Autobusy MHD by mohly zajíždět také do čtvrti U Majáku. Dalším záměrem je úprava komunikace podél lesa a přeložení jednoho směru trolejbusové linky ke gymnáziu na Lesní čtvrti, aby se studenti dostali do větší blízkosti školy. Diskutujeme o vybudování nové točny trolejbusů v Loukách v blízkosti nákupního centra OBI. MHD se rozhodně bude snažit uspokojit poptávku občanů po cestování na území města a být k dispozici na potřebné úrovni všude tam, kde o ni bude dostatečný zájem.

Fotky z DOD 2004

20. ledna 2008 v 17:50 | 672 |  Fotogalerie
Rozhodl jsem se sem dát 3 fotky z DOD 2004, pořízené ještě starým analogovým foťákem.
Jsou to autobus Karosa B731 ev.č. 653
Nyní trolejbus Škoda 8 Tr s vlekem Karosa B40
A nakonec Solaris Trollino 15

Fotovýprava 18.1.2008

18. ledna 2008 v 15:26 | 672 |  Aktuální foto
Takže jsem si po delší době udělal zase fotovýpravu a to hlavně kvůli tomu, že jsem si chtěl vyfotit 362 ve dne (což se mi povedlo) a taky protože představení v divadle (na které jsme šli se školou) byla unikátní příležitost, jak se dostat, teď před pololetím, do města. A za těch 10 minut focení jsem toho vyfotil víc než dost...
Konečně jsem si vyfotil 670 i když stejně za moc nestojí
813 u Divadla
401
660
362 přijela čistě náhodou...
365
366
202
201
203
407 přijela podobně jako 362 čistě náhodou
Chtěl jsem fotit interiér...
...ovšem trolejbus byl hodně narvaný,...
...takže jsem nic nevyfotil...
Až do konce přištího týdne neočekávejte moc aktualizací, protože se blíží pololetí...

Reklamy vozů 15 Tr / 25 Tr, 2. aktualizace 01/2008

17. ledna 2008 v 15:25 | 672 |  Reklamy vozů MHD
Jelikož došlo ke změnám reklam přidávám další aktualizaci.
EČ*ReklamaZařazení do provozuPoslední GO*
KLOUBOVÉ trolejbusy ŠKODA Ostrov 15 Tr / 15 TrM
340Stavební technika HITACHI1.4.199407/2004
341ING1.4.199408/2004
343Euro Car Zlín10.11.199503/2005
344Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.22.11.1995-
345Evropa 220.5.19962004 ???
346United Colors of Benetton - Bílý30.12.1997-
347Svět košil Svět riflí30.12.1997-
348Moravský peněžní ústav30.12.1997-
349Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.30.12.1997???
350Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.30.12.19972004 ???
351Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.30.12.1997???
352Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.1.11.199809/2005
353E·on1.11.199802/2006
354Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.1.11.199804/2005
355Euronics - Whirpool1.11.199804/2006
356Jast Zlín1.11.199808/2005
357Avonet1.11.199810/2005
358HPizol Napajedla s.r.o1.11.199801/2006
359Generální oprava20.11.1999probíhá
360Telefónica O220.11.199909/2006
361Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.20.11.199901/2008
362Volksbank20.11.199902/2007
363Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.20.11.199906/2006
364Bílý, DSZO s.r.o.29.12.2000-
365Bílý, DSZO s.r.o.29.12.2000-
366Bílý, DSZO s.r.o.29.12.2000-
367Bílý, DSZO s.r.o.29.12.2000-
368Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.23.1.200101/2001
369Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.24.1.200101/2001
371Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.23.4.200304/2003
KLOUBOVÉ trolejbusy ŠKODA Plzeň 25 Tr
401Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.1.5.2005-
Citelis
402Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.24.11.2006-
403Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.24.11.2006-
404Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.3.5.2007-
405Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.5.4.2007-
406Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.5.4.2007-
407Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.4.1.2008-
* Počítá se měsíc dokončení poslední GO.
* EČ - evidenční číslo
Podle mě jsou dalšími kandidáty na GO 344 a 364-367 nebo taky 170.

362 má novou CVR

14. ledna 2008 v 18:34 | 672 |  Reklamy vozů MHD
Takže cestou ze školy jsem kolem 16:30 zahlédl 362 s novou CVR, samozřejmě jsem nemohl čekat na někdy jindy, musel jsem si ji vyfotit hned, tzn. vypočítal jsem si...ano, vypočítal jsem si, kdy pojede, jenže jsem si spletl směr Bartošova čtvrť a Otrokovice, resp. na Bart. čtvrť jela o 3 minuty dřív, takže mi ujela, ale vyfotil jsem v 18:17, tady je výsledek
Pozn. Denní foto dodám co nejdřív.

Udělal škodu za dvacet tisíc, ale do pokladny automatu se nedostal

11. ledna 2008 v 14:44 | 672 |  Tiskové zprávy DSZO
11.1.2008 - Udělal škodu za dvacet tisíc, ale do pokladny automatu se nedostal
Škodu za nejméně dvacet tisíc korun způsobil ve čtvrtek 10. ledna 2008 krátce po půlnoci neznámý vandal, který se vloupal do automatu na prodej jízdenek Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice (DSZO). K pokladničce s mincemi se však pachatel nedostal. Případ se stal na zastávce U Mlýna ve Zlíně-Malenovicích.

"Tento typ automatů na jízdenky od firmy Mikroelektronika používáme už od roku 1998. Nyní je jich ve Zlíně a Otrokovicích v provozu 27. Tyto automaty jsou velmi dobře zabezpečeny proti násilnému vniknutí. Za celou dobu se zlodějům ani v jednom případě nepodařilo dostat k penězům," uvedl mechanik, který se o automaty stará, Radek Gottvald. Jeden nový automat stojí asi 200 tisíc korun.

Škody, které na automatech vandalové způsobili, jsou však značné. Důsledkem posledního vloupání do automatu U Mlýna došlo k hrubému poškození celých předních dveří přístroje, displeje i jemné elektroniky. Případem se zabývá policie, pachatele se však zatím dopadnout nepodařilo. DSZO je pro případ vandalismu pojištěna, na náhradě každé škody však nese určitou spoluúčast.

Cestující nakupují jízdenky v automatech stále častěji. "Počty jízdenek prodaných v automatech se zvyšují. Automaty prodají asi 36 procent jízdenek pro jednotlivou jízdu což představuje 15% všech prodaných jízdenek," konstatoval vedoucí dopravního úseku DSZO Ing. Pavel Nosálek. Dopravní společnost se takto snaží nabídnout cestujícím prodej jízdenek na frekventovanějších místech i mimo otvírací doby stánků nebo v místech, kde žádné prodejny nejsou.

Zastávka U Mlýna bohužel patří k místům, kde dochází k řádění vandalů hodně často. "Zcela nový automat jsme na této zastávce instalovali loni v červnu. Během několika dnů byl celý postříkaný od sprejerů," poznamenal mechanik Radek Gottvald.

Všechny automaty na jízdenky mají v sobě zabudovánu vlastní diagnostiku, která případnou poruchu hlásí prostřednictvím SMS technikům údržby. Ti vyjíždějí k automatům odstraňovat případné závady denně od 6 do 22 hodin. Pokud automat nemá poruchu, technici každý přístroj na místě kontrolují nejméně třikrát týdně. "Pokud se přesto stane, že má přístroj poruchu, uvítáme, když nám lidé zavolají na číslo, které je na automatech vyznačeno (577 271 269), nebo v případě nějakého vandalského útoku informují přímo policii," řekl Pavel Nosálek.

Cestující z havarovaného autobusu budou odškodněni

8. ledna 2008 v 13:29 | 672 |  Tiskové zprávy DSZO
8.1.2008 - Cestující z havarovaného autobusu budou odškodněni
Ředitel Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice (DSZO) Ing. Josef Kocháň se jménem společnosti omlouvá všem cestujícím, kteří byli zraněni nebo kterým vznikla jakákoli škoda či újma v souvislosti s havárií linkového autobusu u Zlína-Štípy z 3. ledna 2008. Kloubový autobus značky Karosa B741 na lince 35 vážně havaroval ve čtvrtek 3. ledna krátce po 6. hodině ranní na rovném úseku silnice mezi Zlínem-Velíkovou a Zlínem-Štípou.

Zástupci Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice (DSZO) a firmy, která zajišťuje pro DSZO pojišťovací služby, se sejdou v pondělí 7. ledna 2008 večer v úřadovně Magistrátu města Zlína ve Velíkové s poškozenými cestujícími, aby je informovali o možnostech náhrady škod, které jim při havárii autobusu případně vznikly.

Linkový autobus, ve kterém cestovalo asi 30 osob, se při havárii převrátil na bok napříč vozovkou. Patnáct cestujících se při neštěstí zranilo, z toho dva těžce. Příčiny havárie zatím vyšetřují policisté a soudní znalci. Řidič autobusu, který nedávno oslavil 35 let jízdy bez nehody (1,750 milionu kilometrů), je v současnosti v pracovní neschopnosti.

O podrobnostech havárie informovali veřejnost hasiči a policie. Informace na vyžádání médií poskytoval při této krizové situaci výkonný ředitel DSZO Josef Kocháň, který se také bezprostředně po havárii dostavil na místo neštěstí. Složky integrovaného záchranného systému poskytly pomoc cestujícím, zranění byli převezeni do Krajské nemocnice Tomáše Bati. Havarovaný autobus byl po zdokumentování nehody postaven těžkým jeřábem zpět na kola a odtažen do depa DSZO, kde dosud čeká na další zkoumání soudním znalcem.
"Jde o nejvážnější dopravní nehodu, která se v provozu MHD ve Zlíně a Otrokovicích stala v několika posledních letech. Velmi nás mrzí, že došlo ke zranění cestujících. Budeme spolupracovat na tom, aby byli co nejrychleji odškodněni," uvedl ředitel Kocháň. Na škody cestujících se vztahuje jednak povinné ručení autobusu, jednak další pojištění odpovědnosti, které má DSZO uzavřeno.
Havarovaný autobus (evidenčního čísla 814) byl v provozu na linkách DSZO 14 let. Absolvoval všechny předepsané technické prohlídky a nebyla u něj hlášena žádná závada. Předpokládá se, že se již po havárii nebude opravovat a bude z vozového parku DSZO vyřazen. Měl již poměrně nízkou zůstatkovou hodnotu.
Rok 2006Rok 2007
Celkový počet dopravních nehod vozidel DSZO se škodou do 5.000 Kč
- z toho zaviněných řidiči DSZO
1118
14
Celkový počet dopravních nehod vozidel DSZO se škodou přes 5.000 Kč do 50.000 Kč
- z toho zaviněných řidiči DSZO
3323
1411
Celkový počet dopravních nehod vozidel DSZO se škodou přes 50.000 Kč
- z toho zaviněných řidiči DSZO
43
00
Celkem zraněno osob
- z toho zaviněných řidiči DSZO
46
34

Většina zranění cestujících vznikla jejich nárazem či pádem uvnitř vozidla při prudkém brzdění.

Reklamy vozů 15 Tr / 25 Tr, aktualizace 01/2008

5. ledna 2008 v 13:56 | 672 |  Reklamy vozů MHD
Nedám si ani hodinu a půl pokoj od přidávání článků a opět sem dávám další :-
Aktualizace reklam vozů 15 Tr / 25 Tr
EČ*ReklamaZařazení do provozuPoslední GO*
KLOUBOVÉ trolejbusy ŠKODA Ostrov 15 Tr / 15 TrM
340Stavební technika HITACHI1.4.199407/2004
341ING1.4.199408/2004
343Euro Car Zlín10.11.199503/2005
344Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.22.11.1995
-
345Evropa 220.5.19962004 ???
346United Colors of Benetton - Bílý30.12.1997
-
347Svět košil Svět riflí30.12.1997
-
348Moravský peněžní ústav30.12.1997
-
349Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.30.12.1997???
350Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.30.12.19972004 ???
351Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.30.12.1997???
352Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.1.11.199809/2005
353E·on1.11.199802/2006
354Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.1.11.199804/2005
355Euronics - Whirpool1.11.199804/2006
356Jast Zlín1.11.199808/2005
357Avonet1.11.199810/2005
358HPizol Napajedla s.r.o1.11.199801/2006
359PARTR20.11.1999
-
360Telefónica O220.11.199909/2006
361Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.20.11.19990x/2008
362Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.20.11.199902/2007
363Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.20.11.199906/2006
364Bílý, DSZO s.r.o.29.12.2000-
365Bílý, DSZO s.r.o.29.12.2000-
366Bílý, DSZO s.r.o.29.12.2000-
367Bílý, DSZO s.r.o.29.12.2000-
368Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.23.1.200101/2001
369Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.24.1.200101/2001
371Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.23.4.200304/2003
KLOUBOVÉ trolejbusy ŠKODA Plzeň 25 Tr
401Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.1.5.2005-
Citelis
402Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.24.11.2006-
403Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.24.11.2006-
404Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.3.5.2007-
405Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.5.4.2007-
406Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.5.4.2007-
407Dopravní spol. Zlín-Otrokovice s.r.o.4.1.2008-
* Počítá se měsíc dokončení poslední GO.
* EČ - evidenční číslo
Opět prosím pokud máte nějaké upřesnění, nenechávejte si je pro sebe...