Řidiči mají na kontě statisíce kilometrů bez nehody

17. prosince 2007 v 13:45 | 672 |  Tiskové zprávy DSZO
17.12.2007 - Řidiči mají na kontě statisíce kilometrů bez nehody
Odměnu za 35 let jízdy bez nehody za volantem trolejbusů a autobusů městské hromadné dopravy na Zlínsku předal v pátek 14. prosince 2007 ředitel Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice (DSZO) Ing. Josef Kocháň šedesátiletému řidiči Jozefu Krpelánovi. Za tu dobu najezdil bez nehody 1 750 000 kilometrů.

Ředitel DSZO při malé slavnosti ocenil ještě i jedenáct dalších řidičů, kteří mají naježděn kulatý počet kilometrů bez nehody.

Přehled oceněných
I. stupeň - 35 let jízdy bez nehod, tj. 1 750 000 km
  • Jozef Krpelán
II. stupeň - 25 let jízdy bez nehod, tj. 1 250 000 km
  • Zbyněk Malota
  • Jaroslav Sahaj
  • František Stojkovič
III. stupeň - 20 let jízdy bez nehod, tj. 1 000 000 km
  • Miroslav Fojtík
IV. stupeň - 15 let jízdy bez nehod, tj. 750 000 km
  • Milan Vavřinec
  • Libor Zachoval
VI. stupeň - 5 let jízdy bez nehod, tj. 250 000 km
  • Jana Babicová
  • Daniel Drábek
  • Vlastimil Loučka
  • Miroslav Málek
  • Kamil Šrámek

Přišel do Zlína ze Slovenska a jezdí už 35 let bez nehody
Jozef Krpelán pochází z obce Tornala (dříve Šafárikovo) na jižním Slovensku. Vyučil se automechanikem. "Byl jsem na vojně v Karlových Varech. Tam jsem se dozvěděl o náboru řidičů zlínského dopravního podniku. Tak jsem se hned po vojně na sklonku šedesátých let ocitl ve Zlíně," vzpomíná řidič.

Prvních asi deset let jezdil s trolejbusem, potom přesedlal na autobusy. Zpočátku bydlel ve svobodárně přímo v administrativní budově dopravního podniku. Později se ve Zlíně oženil a přestěhoval se do bytu na sídlišti Jižní Svahy. Má tři dcery a jednoho syna.

"Občas to bylo s mou prací náročné. Časné ranní vstávání, občas se moc nevyspím, k tomu odpolední směny, soboty, neděle. Rodina pro to musela mít pochopení. Několikrát jsem uvažoval i o tom, že bych tuto práci vyměnil za něco jiného, ale zůstal jsem a rád bych bez nehody dojezdil až do října příštího roku, kdy budu mít nárok na důchod," říká Jozef Krpelán.

Dětem se jeho práce líbila. Zejména syn tatínkovo zaměstnání obdivoval a s nadšením s ním někdy jezdíval na linkách městské dopravy. Ale pokud jde o volbu vlastního povolání, v otcových šlépějích se nakonec nevydal žádný z potomků.

Svezu tisíce lidí, ale nemám si s kým popovídat
Čtyřiapadesátiletý řidič autobusu Zbyněk Malota jezdí bez nehody už čtvrt století a má najeto 1 250 000 kilometrů. O své práci dokáže zajímavě vyprávět.

"Jsem celý den zavřený v kabině řidiče, a přestože svezu tisíce lidí, s žádným z nich si nemohu popovídat. To mně někdy mrzí," svěřuje se se svou zkušeností. Ale uznává, že oddělená kabina pro řidiče má více výhod než nevýhod. "Když je období chřipek, ocením, že jsem za sklem," směje se.

Ale hned připojuje také prosbu na cestující: "Je velice důležité, aby lidé nechali vedle kabiny volný žlutě natřený prostor. Jinak mi - zvláště v autobusech SOR - zakrývají pohled do zpětného zrcátka a já nejsem schopen ani bezpečně zastavit u hrany zastávky," vysvětluje praktické důvody.

Práce řidiče MHD je zodpovědná. "Ať udělám za volantem cokoli, už to nikdy nevezmu zpět. Může to být vteřina a bude mít obrovské následky," říká Zbyněk Malota. Cestujícím, kteří třeba občas kritizují, že jede příliš opatrně, vzkazuje: "Já mám zodpovědnost. I za vás!"

Šíříte za volantem dobré jméno firmy, říká ředitel
"Vím, že to není jednoduché ujet v dnešním provozu na silnicích tolik kilometrů bez nehody a udržet si to. Patří vám za to naše poděkování a plně si zasloužíte odměnu," řekl jubilantům ředitel DSZO Ing. Josef Kocháň (na snímku vpravo).

A i když řidič většinou nemá příležitost s cestujícími přímo hovořit, na kabině má každý svou vizitku s plným jménem. Aby cestující věděli, kdo je veze, aby muž nebo žena za volantem nebyli jen nějakou anonymní osobou. "Se svým jménem šíříte dobré jméno dopravní společnosti. Vážíme si toho," dodává ředitel Kocháň
převzato z www.dszo.cz.
 

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama